Over mij

Believe in 

Mijn naam is Marjolein Albert. Ik woon in Spijkenisse, ben getrouwd en heb twee kinderen. In 1989 ben ik afgestudeerd als leerkracht aan de Ichthus Hogeschool te Rotterdam.

Mijn eerste 7 jaren in het  onderwijs stond ik voor de klas in het reguliere basisonderwijs en daarna heb ik 17 jaar in het speciaal basisonderwijs gewerkt. Ik was daar in eerste instantie leerkracht, maar later kwamen daar de functie van vertrouwenspersoon en trainer bij. Ik gaf faalangstreductie-, weerbaarheid- en sociale vaardigheidstrainingen. De reden om het onderwijs in te gaan was dat ik pestgedrag wilde stoppen. In mijn jeugd ben ik veel gepest en daar heb ik lange tijd last van gehad. Dat uitte zich in onzekerheid, onzichtbaar maken en weinig zelfvertrouwen. Uiteindelijk hebben deze nare ervaringen mij in mijn kracht gezet: als ik terugkijk op mijn carrière ben ik altijd bezig geweest met het scheppen van een prettig en veilig klimaat in mijn groep. Overigens ging dat met vallen en opstaan, niet elke aanpak was doeltreffend of sloeg goed aan. Maar juist daardoor heb ik een schat aan ervaring opgedaan. Ik ben een expert geworden op het gebied van sociale veiligheid.

Daarnaast heb ik een sterk ontwikkelde intuïtie: vaak krijg ik terug van mensen dat ik de juiste woorden op het juiste moment uitspreek. Dat valt niet uit de boeken te halen. Op een gegeven moment wilde ik mijn kennis en ervaring graag gaan delen met anderen en volgde de opleiding ‘coach gedragsmanagement’. In 2014 werd ‘Hart voor de Groep’ een feit en kon ik mijn passie in de praktijk brengen bij leerkrachten in het basisonderwijs.

Het onderwijs is een prachtig werkveld met vele uitdagingen. Om die het hoofd te kunnen blijven bieden en je werkplezier te behouden is het goed en heel normaal om soms te sparren met iemand die weet waar je het over hebt. Iemand die vanuit jarenlange ervaring met je meekijkt en meedenkt. Iemand die je niet veroordeelt en/of beoordeelt, maar naast je gaat staan. Vaak krijg ik te horen dat leerkrachten (die in eerste instantie spanning ervaren) het fijn vinden dat ik mee kijk. “Als jij er bent kan ik gewoon mezelf zijn”, krijg ik regelmatig terug. Dat is ook mijn bedoeling. Ik heb heel veel zaken zelf meegemaakt en weet dat je soms even niet weet hoe te handelen in bepaalde situaties.
Ook is het logisch dat niet alles in één keer goed gaat. Dat mag: van je fouten leer je het meest. Daarnaast is geduld ook een belangrijke factor. Je hoeft niet meteen alles goed te kunnen. Oefenen vergt tijd en gaat met vallen en opstaan. Op die manier ben ik ook gekomen waar ik nu ben. Tegenwoordig vind ik het niet meer zo heel erg als ik iets verkeerds doe, ik weet dat ik aan het groeien ben. Ik leer. En dat geeft me veel rust, dus dat zou ik heel graag mee willen geven aan anderen.

Ondertussen is mijn werkgebied uitgebreid naar het mbo. Op het Albeda in Vlaardingen ben ik actief betrokken bij een aantal structuurklassen. Deze klassen zijn speciaal ontwikkeld voor studenten met autisme. Ik ben Begeleider Passend Onderwijs, coach van leerkrachten en leerkracht Brein. Ook daar deel ik mijn kennis om de veiligheid in het onderwijs te vergroten. Veilige mensen ontwikkelen zich optimaal.

Mijn sterke punten zijn:

  • Kennis over groepsdynamica.
  • Oplossingsgericht coachen.
  • Iemand in zijn/haar kracht zetten.
  • Inspireren, motiveren, stimuleren.
  • Intuïtief het juiste doen, zeggen, vragen.

Voor mij zijn deze punten van belang:

  • Vertrouwen in elkaar.
  • Iedereen hoort erbij.
  • Wees niet te hard voor jezelf, fouten maken mag.
  • Lach om jezelf.
  • Help en steun elkaar.

De bijbehorende SBL competenties:

  • Interpersoonlijk competent
  • Vakinhoudelijk en didactisch competent
  • Pedagogisch competent
  • Organisatorisch competent
  • Competent in reflectie en ontwikkelen

Read more