Marjolein Albert
Tijdens mijn eerste 7 jaren in het onderwijs stond ik voor de klas in het reguliere basisonderwijs en daarna heb ik 17 jaar in het speciaal basisonderwijs gewerkt. Ik was daar in eerste instantie leerkracht, maar later kwamen daar de functie van vertrouwenspersoon en trainer bij. Ik gaf faalangstreductie-, weerbaarheid- en sociale vaardigheidstrainingen. Een van mijn redenen om het onderwijs in te gaan was dat ik pestgedrag wilde stoppen. In mijn jeugd ben ik veel gepest en daar heb ik lange tijd last van gehad. In de loop der jaren heb ik, mede door mijn verschillende functies, een schat aan praktische kennis vergaard rond sociale veiligheid. Ik weet wat er nodig is voor een veilige groep/klas.
Op een gegeven moment wilde ik mijn kennis en ervaring graag gaan delen met anderen en volgde de opleidingen ‘intern begeleider/handelingsgericht werken’ en ‘coach gedragsmanagement’.
In 2014 werd ‘Hart voor de Groep’ een feit en kon ik mijn passie in de praktijk brengen bij leerkrachten in het basisonderwijs. Tegelijkertijd ben ik gaan werken op het Albeda in Vlaardingen bij een structuurklas. Dat is een klas met overwegend studenten met een vorm van autisme. Ik ben daar begeleider passend onderwijs en leerkracht brein. De kennis die ik heb opgedaan in het speciaal onderwijs komt daar goed van pas, maar dit is ook andersom. De studenten vertellen mij vaak over hun basisschoolperiode en wat zij waardevol vonden, maar ook zaken die zij graag anders hadden willen zien.
Mijn sterke punten zijn:
- Kennis over groepsdynamica.
- Oplossingsgericht coachen.
- Iemand in zijn/haar kracht zetten.
- Inspireren, motiveren, stimuleren.
Voor mij zijn deze punten van belang:
- Vertrouwen in elkaar.
- Iedereen hoort erbij.
- Wees niet te hard voor jezelf, fouten maken mag.
- Maak gebruik van humor.
- Help en steun elkaar.
De bijbehorende SBL competenties:
- Interpersoonlijk competent
- Vakinhoudelijk en didactisch competent
- Pedagogisch competent
- Organisatorisch competent
- Competent in reflectie en ontwikkelen
BEOORDELINGEN
Iris Maat
De coaching van Marjolein heeft mij meer inzicht, vertrouwen en plezier in mijn werk opgeleverd. Ik heb fijn kunnen sparren met Marjolein, hiermee nam ze ook echt tijd voor me. Marjolein is een plezierig persoon die naast je gaat staan, zoals ik ook graag naast mijn leerlingen sta.
Leerkracht groep 3
En dan werk je ruim 25 jaar in het onderwijs en krijg je een klas waarbij je het even niet meer weet....... Dat valt niet mee. Wat ook niet meevalt is erkennen dat je hulp nodig hebt.
Gelukkig kwam die hulp van Marjolein. Zij komt je niet vertellen hoe het moet, maar kijkt en denkt met je mee. Van daaruit geeft ze tips en adviezen waar je iets mee kunt. Samen werk je eraan om de situatie te verbeteren, niet alleen voor de leerlingen maar ook voor jou!
Ik heb de hulp van Marjolein als erg prettig ervaren en als ik nog eens advies nodig heb, klop ik zeker weer bij haar aan.
Anneke Hekman, docent nederlands, albeda vlaardingen
Marjolein is binnen ons team begeleider voor zowel de leerlingen die een vorm van autisme hebben als voor de docenten die aan deze leerlingen lesgeven.
In de afgelopen jaren heb ik Marjolein leren kennen als een zeer betrokken, integere en professionele collega. Zij begeleidt mij met mijn leervragen die tijdens het lesgeven aan leerlingen met autisme ontstaan. Marjolein is sterk in het vinden van de kern van de leervraag. Zij vraagt door, leeft zich in, geeft voorbeelden uit eigen ervaring en laat je zelf tot een helder inzicht in de situatie komen. Zij informeert regelmatig naar mijn ontwikkeling hierin en of ik hierbij nog hulp kan gebruiken.
Behalve dat zij een deskundige op haar vakgebied is, is zij vooral ook een fijne collega die altijd oprecht geïnteresseerd is, meedenkt en tijd voor je vrij maakt.
Pim Biemans, zorgcoördinator structuurklassen, Albeda vlaardingen
Marjolein werkt nu een aantal jaar voor de structuurklas (dit is een klas op het mbo waar leerlingen met autisme worden opgeleid tot boekhouder) als begeleider passend onderwijs.
Haar taken zijn leerlingen helpen met plannen van hun onderwijsactiviteiten, het ondersteunen om hun gedachtes te ordenen en het meedenken in de ontwikkeling van de leerling.
Daarnaast coacht Marjolein de docenten die les gaan geven in de structuurklas. Ze ondersteunt hen op didactisch en pedagogisch vlak. De manier van benaderen van leerlingen met autisme is op beide vlakken anders dan leerlingen in het reguliere onderwijs. Docenten die langer lesgeven kunnen op verzoek ondersteuning krijgen om zich op specifieke vakken te ontwikkelen.
Marjolein werkt vanuit een persoonlijk contact met de leerling op basis van wederzijds vertrouwen. Dit is belangrijk voor Marjolein.
Marjolein geeft samen met een tweede bpo-er het vak brein. Dit is een vak waarin leerlingen geholpen worden om meer inzicht te krijgen in hun manier van denken. In de structuurklassen is het van belang dat leerlingen zich veilig voelen en deze lessen dragen hier hun steentje aan bij.
De kracht van Marjolein, vind ik, ligt in het één op één contact.
Ruud van Nes, docent Albeda college vlaardingen
Ik heb Marjolein leren kennen als een zeer inlevende docent, vol passie om mensen te helpen die net even wat meer aandacht nodig hebben. Marjolein is erg betrokken bij onze studenten, ze heeft oprechte aandacht voor hen, gaat open de dialoog aan en weet de studenten op een duidelijke en liefdevolle manier te prikkelen om zelf na te denken en keuzes te maken. Door haar warme persoonlijkheid en vriendelijke uitstraling voel je je heel snel op je gemak bij Marjolein. Ik zou mijn eigen kinderen met een gerust hart aan haar toevertrouwen!
Maarten groeneveld
directeur bestuurder vcpo
spijkenisse
In de afgelopen jaren hebben we binnen de VCPO op een intensieve en prettige wijze samengewerkt met Marjolein Albert in de coaching van onze leerkrachten.
Marjolein is een kundige coach, die snel het vertrouwen weet te vinden van leerkrachten.
Leerkrachten, die onzeker, teleurgesteld en soms boos zijn. Vanuit dat vertrouwen is Marjolein in staat om snel een omslag te maken naar het leren.
Leren in de relatie met kinderen, waarbij de pedagogische vaardigheden worden vergroot. Ze sluit daarbij aan op de vragen, reflecteert op wat zij ziet in haar observaties en laat de leerkrachten vervolgens gerichte stappen maken en evalueert deze.
Kortom, Marjolein is een coach die van grote waarde kan zijn in onderwijsorganisaties!