Over mij

Marjolein Albert

Tijdens mijn eerste 7 jaren in het  onderwijs stond ik voor de klas in het reguliere basisonderwijs en daarna heb ik 17 jaar in het speciaal basisonderwijs gewerkt. Ik was daar in eerste instantie leerkracht, maar later kwamen daar de functie van vertrouwenspersoon en trainer bij. Ik gaf faalangstreductie-, weerbaarheid- en sociale vaardigheidstrainingen. Een van mijn redenen om het onderwijs in te gaan was dat ik pestgedrag wilde stoppen. In mijn jeugd ben ik veel gepest en daar heb ik lange tijd last van gehad. In de loop der jaren heb ik, mede door mijn verschillende functies,  een schat aan praktische kennis vergaard rond sociale veiligheid. Ik weet wat er nodig is voor een veilige groep/klas.

Op een gegeven moment wilde ik mijn kennis en ervaring graag gaan delen met anderen en volgde de opleidingen ‘intern begeleider/handelingsgericht werken’ en ‘coach gedragsmanagement’. 

In 2014 werd ‘Hart voor de Groep’ een feit en kon ik mijn passie in de praktijk brengen bij leerkrachten in het basisonderwijs. Tegelijkertijd ben ik gaan werken op het Albeda in Vlaardingen bij een structuurklas. Dat is een klas met overwegend studenten met een vorm van autisme. Ik ben daar begeleider passend onderwijs, leerkracht brein en begeleid leerkrachten. De kennis die ik heb opgedaan in het speciaal onderwijs komt daar goed van pas, maar dit is ook andersom. De studenten vertellen mij vaak over hun basisschoolperiode en wat zij waardevol vonden, maar  ook zaken die zij graag anders hadden willen zien. 

Mijn sterke punten zijn:

  • Kennis over groepsdynamica.
  • Oplossingsgericht coachen.
  • Iemand in zijn/haar kracht zetten.
  • Inspireren, motiveren, stimuleren.

Voor mij zijn deze punten van belang:

  • Vertrouwen in elkaar.
  • Iedereen hoort erbij.
  • Wees niet te hard voor jezelf, fouten maken mag.
  • Maak gebruik van humor.
  • Help en steun elkaar.

De bijbehorende SBL competenties:

  • Interpersoonlijk competent
  • Vakinhoudelijk en didactisch competent
  • Pedagogisch competent
  • Organisatorisch competent
  • Competent in reflectie en ontwikkelen

BEOORDELINGEN

Iris Maat

De coaching van Marjolein heeft mij meer inzicht, vertrouwen en plezier in mijn werk opgeleverd. Ik heb fijn kunnen sparren met Marjolein, hiermee nam ze ook echt tijd voor me. Marjolein is een plezierig persoon die naast je gaat staan, zoals ik ook graag naast mijn leerlingen sta.

Leerkracht groep 3


En dan werk je ruim 25 jaar in het onderwijs en krijg je een klas waarbij je het even niet meer weet....... Dat valt niet mee. Wat ook niet meevalt is erkennen dat je hulp nodig hebt.
Gelukkig kwam die hulp van Marjolein. Zij komt je niet vertellen hoe het moet, maar kijkt en denkt met je mee. Van daaruit geeft ze tips en adviezen waar je iets mee kunt. Samen werk je eraan om de situatie te verbeteren, niet alleen voor de leerlingen maar ook voor jou!
Ik heb de hulp van Marjolein als erg prettig ervaren en als ik nog eens advies nodig heb, klop ik zeker weer bij haar aan.

Anneke Hekman, docent nederlands, albeda vlaardingen

Marjolein is binnen ons team begeleider voor zowel de leerlingen die een vorm van autisme hebben als voor de docenten die aan deze leerlingen lesgeven.
In de afgelopen jaren heb ik Marjolein leren kennen als een zeer betrokken, integere en professionele collega. Zij begeleidt mij met mijn leervragen die tijdens het lesgeven aan leerlingen met autisme ontstaan. Marjolein is sterk in het vinden van de kern van de leervraag. Zij vraagt door, leeft zich in, geeft voorbeelden uit eigen ervaring en laat je zelf tot een helder inzicht in de situatie komen. Zij informeert regelmatig naar mijn ontwikkeling hierin en of ik hierbij nog hulp kan gebruiken.
Behalve dat zij een deskundige op haar vakgebied is, is zij vooral ook een fijne collega die altijd oprecht geïnteresseerd is, meedenkt en tijd voor je vrij maakt.